zaterdag 22 augustus 2009

Hamilelik ve ramazan

Haydi bismillah deyip dun hamile hamile ilk orucumu tuttum. Allahim sana sukurler olsun sadece biraz susadim ve okuldan geri dondugumde nerdeyse kusuyordum ama kilpayi kurtardim yani hic kusmadim.
Bugunde sabah saat 9 da teyzem aradi babamlari sormak icin. yani uyumakta uyuyamadim.
Babam onlar ve amcamlar dun Turkijeden arabayla yola ciktilar ve dun biz aradigimizda yunanistanda cok kuyruk varmis o yuzden belki de gemiyi kacirabilme ihtimalleri olabilir diye cok korktuk. O kadar yogunmus ki yani birdahaki gemi ancak pazar yada salli gunu olurmus ve zaten ramazandayiz mahv olurdular. Dun butun gun dua ettim allaha sukur gece aldik haberi kil payi yetismisler gemiye. Nekadar sevindim bilemezsiniz. Insallah kazasiz belasiz kavusmayi nasib eder allahim.(amin)
Neyse sabah erken kalktigimdan miydem cok kotu oldu yani suan bile kustum kusacam durumundaydim. Insallah az sonra yatisir. Zaten duruma gore bakacagim ilk gunler nasil gecer oruc tutmak, eger iyi gecerse tutacagim ama eger iy gecmesse zaten bu konuda bir rivayet var tutmayadabilirim. Ama insallah Allahu teala bana yardim edecek ve oruclarimi guzelce tutmayi nasib eder bana insallah.

Ramazan ve hamilelik hakkinda su bilgi var:

Malikogullarindan ismi Enes Ibnu Malik olan bir adamdan anlatildigina gore, demistir ki: "Resulullah (sav) buyurdular ki: "Allah Teala Hazretleri, yolcudan namazin yarisini kaldirdi, oruca da yeme hususunda ruhsat tanidi. Ayrica cocuk emziren ve hamile kadinlara, cocuklari hususunda endise ettikleri takdirde, orucu yeme ruhsati tanidi."

Kaynak: Ebu Davud, Savm 43, (2408); Tirmizi, Savm 21, (715); Nesai, Savm 51, (4,180-182), 62, (4,190); Ibnu


Ve arastirma yapinca su altakki arastirmada dikkatimi cekti. Yani bunca arastirmaya ragmen oruc zararlidir hamilelere diyenlere sunu okuyun derim:

ORUÇ TUTANLARDA GÖRÜLEN FİZYOLOJİK DEĞİŞİKLİKLER

Oruçlu iken istirahat esnasında kalbin atış sayısında (nabız) azalma vardır… Oruç tutmanın solunum faaliyetlerinde herhangi bir önemli değişikliğe yol açmadığı anlaşılmıştır.( Duncan M T et al: ventilatory function in Malay Muslims during normal activity and the Ramadan fast. Singapore Med J31 (6) :543-7.1990- Ghamdi B Nwoye L O: Effects of Ramadan fasting on respiratory test in normal voluntees. Proceedings of the Second Interntional Congers on “ Health and Ramadan” İstanbul 1997 p.67 )

Oruçlu iken vücuttaki kortizol miktarı artmaktadır. Bu vücutta belli dengelerin devamı için açlık halinde yaratan Allah’ın verdiği bir tedbir mekanizmasıdır. Bu sayede açlık durumunda kan şekeri belli seviyelerde korunmuş olur. (Tahmasebi A ve arkağlık ve ramazan 1997s:20 )

Ramazanda oruç tutmak anlama kavrama ile alakalı faaliyetlere zarar vermemektedir. Hafızayı azaltıcı bir yönü de yoktur. (Roky R et al :Ann of nutr and aaaab 44 -3- :101-7 2000 - Haouari M Health and Ramadan 1997p.65)
Suriye de yapılmış olan bir araştırmada oruç tutanlarda mekanik sebeplerden ileri gelen bel ağrıları dâhil bel ağrıları olan birçok hastaların iyileşmesinde orucun faydalı tesirleri görülmüştür İltihabı sebeplerle bel ağrısı olan hastalarda bu iyileşme çok daha açıktı aşikardı. (Karadan A N “Health and Ramadan” İstanbul 1997 p.66)

100 sağlam gönüllü şahıs üzerinde yapılan araştırmanın sonuçları:

Normal de %9586 miligram (mgr) olan ortalama açlık kan şekeri oruçta %8391 mgr’a düşmüştür. Bu ise normal hudutlar da olan bir değerdir. Serum albumini kontrollerde ortalama %4.3 gr oruçlularda ise %4.57 gramdır. Önemli bir fark bulunmamıştır. Oruçlu iken kandaki homosistein düşmektedir. Bu ise kalp ve damar hastalıkları ile alakalı risk faktörlerinin azaldığını gösterir. (LariJani B Et al “ Health and Ramadan” 2001 p.28 ) Kontrol grubunda %116.27 mgr olan triglseridler (yağların bir şekli) oruçlularda %90.9 mgr’a düşmüş; kontrollerde %12.22 mgr olan serbest yağ asitleri oruçlularda %88.14 mgr’a düşmüştür. Bunlar arzu edilen sağlık açısından güzel olan neticedir. Total lipid (yağ) kontrollerde ortalama %51580 mgr iken oruçlularda %495.75mgr inmiş. Yağların oruçlu iken düşmesi sıhhat açısından güzel olan değerlerdi.( M ve ark: İslami oruç üzerinde biyokimyasal bir araştırma Atatürk un diş. Fak. Yıllığı 4:135-651980)

Prof. Dr. Münip Yeğin ve arkadaşlarının araştırmalarının (İslami oruç üzerinde biyokimyasal bir araştırma 1980 ) neticelerine göre: İslami oruçta kandaki üre değeri kontrollerde %4250 mgr iken oruçlu olanlarda % 4220 mgr dir. Ürik asit kontrollerde %663 mgr iken oruçlularda %6.47 mgr olup birbirine çok yakın değerler çıkmıştır. Oruçsuz iken yapılan tahlillerde yoğunluğu 10417 bulunmuştur. Aradaki fark önemsizdir.

Oruçlularda kandaki üre artmamıştır. Kandaki protein miktarı azalmamıştır. Amino asitlerin kandaki miktarları artmıştır. İdrarda aseton tespit edilmemiştir. Serbest yag asitleri artmamış hatta eksilmiştir. Kan şekeri %8391 mgr kadar düşmüştür. Arteriyoskleroza refakat eden hipertansiyon angina pektoris yani kalp ağrısı çeşitli çeşitli enfarktüsler ve bazı böbrek hastalıkları için İslami mana da oruçun son derece önemli profilaktik yani koruyucu tesiri olduğu rahatlıkla söylenebilir.

Ramazan ayında tutulan orucun kan şekeri kreatinin ALP (alkalen fosfataz) ALT (alanın amino transferaz) ve AST (aspartat amino Trasferaz ) değerleri üzerine olan te’sirleri 100’ü erkek 10’u bayan olan 110 kişide incelenmiştir. Bu değerlerde ufak ufak değişiklikler olsa bile neticelerin hep normal hudutlarda kaldığı anlaşılmıştır.(Siahkolah Bö Azizi F: The effect of fasting on blood sugar creatinine and hepatic enzymes during ramadan. Iranian J of Endocrinology and aaaabolism (IJEM). Abstarct Book The Congress on Health and Ramadan October 2001 p.30.)

ORUÇ VE SİNDİRİM SİSTEMİ

Oruç şüphesiz belli bir yaşa gelmiş ve sıhhatli olan şahıslara farzdır. Hastalık oruca mani ise oruç tutmaz. Ülserli şahıslar oruç tutmalı mıdır? Ülser daha çok midede ve on iki parmak bağırsağında meydana gelen yara olarak bilinir. 1992 yılında Prof. Dr. Said Kapıcıoğlu ve arkadaşları ülser (duodenal ulkus) teşhisi konulmuş 7 erkek gönüllü üzerinde araştırma yaparlar akşama kadar yani iftar saatine kadar aç kalmağa niyet eden şahısların ülserli olsa bile öğle saatlerinde rahatladığı görülmüştür. Midedeki asit ifrazatı öğle saatlerinde azalmıştır. Oruç tutmanın mide (peptik) ülserinin ortaya çıkmasında önemli rolü olan midedeki asit ifrazatının artmasına (hiprasidite) yol açacağını söylemek yanlış olur. Tunuslu bir araştırıcı grubunda 57 hastaya her gün 30mgr lansoprazol verildi. 27 si si oruç tutmadı 30 kişilik diğer grupda oruç tuttu.Sonuçta oruç tutan ve tutmayanlar arasında arazlar (semptomlar) bakımından bir fark görülmedi. Oruç tutmayanlarda %88.8 oruç tutanlarda ise daha fazla yani %90 nisbetinde ülser den şifa buldukları görüldü.Bu nedenle ülserli hastalar herhangi bir riske girmeden rahatlıkla oruçlarını tutabilirler (Mehdi A Ajmi S Gastroenterol clin Biol 21- 11- :820-22 1997 )
Ramazan öncesi ve ramazan ayında serum gastrin seviyelerinde önemli bir farkın olmadığı anlaşılmıştır. ( Polat H ve arkadaşları: Oruç tutmanın serum Gastrin seviyesinde TE’sirleri. “ramazan ve sağlık” ile alakalı ikinci milletler arası kongre kongre kitabı.)
İç salgın yapan guddelerin salgıları
İslami oruçtaki açlık müddeti salgı ve hormonların kandaki seviyelerinde herhangi bir değişikliğe yol açacak kadar uzun değildir.(Azizi F : “Health and Ramadan”. P.39 İstanbul 1997.)
Ramazan’da kan şekeri seviyelerinde ufak tefek iniş çıkışlar olsa da genellikle kan şekeri normal hudutlarda kalmıştır.(Azizi F: the blood glucose in health and diabets during ramadan. Proceedings of the 2nd ınternatıonal congress on “health and ramadan”. P.40 İstanbul 1997)

İnsülinin değerlerinde ramazan ayında normal günlere göre fazla fark olmadığı anlaşılmıştır. (Marniche D et al : effect of fasting and refeeding during ramadan on glucoregulation. Proceedings of the 2nd ınternatıonal congress on “health and ramadan” .p.125 İstanbul 1997 )

Oruç tutabilecek şeker hastaları

20 yaşın üzeri hamile olmamalıdırlar bebeğini emziriyor olmamalı şahsın kilosu normal kan şekerinde büyük iniş çıkışlar olmaması hastaların ağır hiper tansiyon gibi ikinci bir ağır hastalığın olmaması lazım. Vücutları perhize cevap veriyor olmalıdır. Kan şekeri belli seviyeleri geçmeyen Tip II şeker hastaları perhize dikkat ederek ve ilaçlarını aksatmadan sahurda ve iftarda muntazaman alarak oruçlarını tutabilirler. Ramazanda gerek ilaç gerekse gıdayı sahur ve iftarda eşit olarak almaları; ilaçları sahurda imsaktan önce akşamleyin de iftarda yemekten önce almaları tavsiye edilir. İnsülin bağımlı şeker hastalarına oruç tutmaları tavsiye edilmez. (Azizi F : “health and ramadan”. P.40 İstanbul 1997.)

HAMİLELİK VE ORUÇ

Yeni doğan 13.351 bebeğin doğum ağırlıklarına bakıldığında annelerinin ramazan da hamile iken oruç tutmalarının bebeklerinde hiçbir zarara yol açmadığı anlaşılmıştır. Doğan bebeklerin doğum ağırlığına te’siri olmadığı ortaya çıkmıştır. Hamile iken ve bebeklerini emzirirken oruç tutan Müslüman kadınlarla hamile olmayıp da oruç tutan kadınlar incelenmiştir kan kimyaları mukayese edilmiş iki grup arasında önemli bir fark olmadığı anlaşılmıştır. (Cross J H Eminson J and Wharton B A : Ramadan and birth weight ar aaaa term in asian moslem pregnat women in Birmingham. Arch Dis Child65 : 1053-61990 - Prentice A M et al : aaaabolic consequences of fasting during ramadan in pregnat and lactating women. Hum nutr clin Nutr 37 (4) : 283-94 1983.)

Oruçlarını tutmakta iken ve ramazandan iki hafta sonra aynı bayanlardan oruçsuz iken alınan sütün terkipleri arasında önemli seviyelerde fark olmadığı anlaşılmıştır. (Bener A et al: Fasting during the holy month of Ramadan does not change the composition of breast milk. Nutrition Research 21 (6): 859-64 )

Esansiyel Hipertansiyonlu hastalar kan basıncı ciddi problem olmadan sahur ve iftarda da ölçülü ve ilaçlarını kullanarak oruç tutabilirler. Ramazan ayında kalp krizi sayısının diğer aylara göre önemli seviyede düşük olduğu araştırmalar sonucu ortaya çıkmıştır. (Temizhas A. et al :Int Cardiolo 702:149-531999 )
Bevliye hastaları üzerindeki çalışmalar ise iftar ve sahurda bol su alınması şartı ile orucun bu hastalar faydalı geldiğini ispat etmiştir. (Abderrahim F :Effect of ramadan fasting on urological patients.p.218-311994)

Hz. Mevlana bir sözünde şöyle der: “Açlık ilaçların padişahıdır. Hekimler niye perhiz verir düşünsene.”

TIMETURK.COM

Geen opmerkingen:

Een reactie posten